Sådan får I et sundt indeklima på jeres kontor

Fokus på indeklima på kontor er et hyppigt tiltag

Kontorvirksomheder er blandt de bedste til at reagere på dårligt indeklima på kontor såsom varme, kulde eller træk, hvor mange medarbejdere kan opleve disse problemer. Er din virksomhed med i den positive udvikling?

Den nyeste rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at indsatser for at mindske problemer med varme, kulde og træk, er blandt de hyppigste tiltag, for at forbedre arbejdsmiljøet på kontorarbejdspladser. Forebyggelse af dårligt indeklima handler i de fleste tilfælde om simple tiltag, som fx passende udluftning, rengøring og styring af temperaturer, luftfugtighed og træk. Rapporten er fra september 2018 og handler om virksomheders arbejdsmiljøindsats. I alt var der 3.782 besvarelser fordelt på forskellige brancher.

Nedenfor kan du læse hvad både arbejdsgiver, arbejdsmiljøgruppe og medarbejdere kan gøre, for at opnå et sundt og behageligt indeklima på kontoret.

varmt kontor

Hvad kan arbejdsgiver gøre?

En vurdering af indeklimaet skal indgå i den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV). Det er ledelsens og medarbejdernes ansvar, at APV’en dækker indeklima. Den bedste måde, at vurdere kvaliteten af indeklimaet på, er ganske enkelt at spørge de personer, der arbejder i lokalet. Normalt er det ikke nødvendigt med tekniske målinger.

Ledelsen kan også sørge for grundig rengøring, så støvet i luften bliver minimeret og at varmekilder, som fx kontormaskiner eller lamper, kan dæmpes eller slukkes, da det mindsker varmeudviklingen. Er der mekaniske ventilationsanlæg, er det vigtigt, at de bliver vedligeholdt på de aftalte tidspunkter. Hvis arbejdspladsen skal bygge nyt eller bygge om, bør man vælge byggematerialer, der afgasser så lidt som muligt. Dansk Indeklima Mærkning står for en mærkningsordning, der oplyser om bygningsmaterialers og andre genstandes afgasning.

Hvad kan medarbejderne gøre?

Medarbejderne kan med nemme tiltag også være med til at optimere kontorets indeklima.

  • Sørg for at lufte ud jævnligt i løbet af dagen.
  • Hold orden og ryd bunkerne så rengøringen kan komme til og gøre ordentligt rent.
  • Har I mekanisk ventilation på arbejdspladsen, skal den bruges korrekt, da der ellers kan opstå træk og kulde.
  • Lav aftaler om udluftning og oprydning – og husk at minde hinanden om dem.
  • Fortæl arbejdsmiljøorganisationen eller jeres arbejdsgiver, hvis I oplever problemer med indeklimaet eller har gener eller symptomer, som I mener har noget med indeklimaet at gøre.

Hvad kan arbejdsmiljøgruppen gøre?

En velfungerende arbejdsmiljøgruppe på arbejdspladsen kan sætte fokus på indeklimaet. De kan hjælpe til med at skabe opbakning til at overholde interne aftaler og forholdsregler, og give gode råd til at løse hverdagens problemer med indeklimaet.  De kan derudover også medvirke aktivt til, at byggeprojekter inddrager indeklimaet fra starten. Arbejdsmiljøorganisationen skal deltage i planlægningen og gennemførelsen af den arbejdspladsvurdering, som arbejdsgiveren skal udarbejde.

Skal Vicuras hjælpe med indeklima på jeres kontor?

Vicuras kan hjælpe med indeklima på jeres kontor samt en lang række andre vigtige aspekter i forhold til et optimalt arbejdsmiljø. Det kan vi gøre i forbindelse med en arbejdspladsvurdering. Vi er altid klar til at hjælpe din virksomhed uanset størrelse, type og beliggenhed i Danmark. Alle processer håndteres af os, og der vil blive udarbejdet et ledelsesværktøj, som kan bruges til opfølgning. En APV fra Vicuras giver et håndterbart redskab, som sikrer at alle lovkrav overholdes. Derudover sparer din virksomhed tid på administrationsarbejde. Kontakt os i dag for et uforpligtende tilbud.

Arbejdsmiljørådgiver Christina Ferm

Underviser på kurset er Vicuras’ arbejdsmiljøkonsulent Christina Ferm, som er autoriseret arbejdsmiljørådgiver. Christina vejleder og rådgiver dagligt både medarbejdere, ledere og fagpersoner i sundhedsfremmende tiltag på arbejdspladsen. Christina er uddannet Cand.San. i Sundhedsfremme, Sundhedsstrategier og Arbejdslivsstudier.

Så nem er etableringen af en massageordning

Med en massageordning fra Vicuras er I sikret en ordning, som understøtter et godt arbejdsmiljø med et minimum af administration for virksomheden. Vores massageordning har særlig fokus på at forebygge og afhjælpe gener som trætte og ømme muskler, typisk i nakke, ryg og skuldre. Samtidig sørger vores behandlere for, at medarbejderne får koblet af og ladet op. Det medfører både øget trivsel og produktivitet i virksomheden. Behandlingerne kan foregå på jeres arbejdsplads eller ved brug af vores landsdækkende partnerklinik netværk.