Forbedring og forebyggelse af dårligt indeklima 

Kontorvirksomheder er blandt de bedste til at reagere på dårligt indeklima såsom varme, kulde eller træk, hvor mange medarbejdere kan opleve disse problemer. Er din virksomhed med i den positive udvikling?

Den nyeste rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at indsatser for at mindske problemer med varme, kulde og træk, er blandt de hyppigste tiltag, for at forbedre arbejdsmiljøet på kontorarbejdspladser. Forebyggelse af dårligt indeklima handler i de fleste tilfælde om simple tiltag, som fx passende udluftning, rengøring og styring af temperaturer, luftfugtighed og træk. Rapporten er fra september 2018 og handler om virksomheders arbejdsmiljøindsats. I alt var der 3.782 besvarelser fordelt på forskellige brancher.

Hvad kan din arbejdsgiver gøre for indeklimaet?

En vurdering af indeklimaet skal indgå i den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV). Det er ledelsens og medarbejdernes ansvar, at APV’en dækker indeklimaet. Den bedste måde, at vurdere kvaliteten af indeklimaet på, er ganske enkelt at spørge de personer, der arbejder i lokalet. Normalt er det ikke nødvendigt med tekniske målinger.

Ledelsen kan også sørge for grundig rengøring, så støvet i luften bliver minimeret og at varmekilder, som fx kontormaskiner eller lamper, kan dæmpes eller slukkes, da det mindsker varmeudviklingen. Er der mekaniske ventilationsanlæg, er det vigtigt, at de bliver vedligeholdt på de aftalte tidspunkter.

Hvis arbejdspladsen skal bygge nyt eller bygge om, bør man vælge byggematerialer, der afgasser så lidt som muligt. Dansk Indeklima Mærkning står for en mærkningsordning, der oplyser om bygningsmaterialers og andre genstandes afgasning.

Hvad kan du og dine kolleger gøre?

  • Sørg for at lufte ud jævnligt i løbet af dagen.
  • Hold orden og ryd bunkerne så rengøringen kan komme til og gøre ordentligt rent.
  • Har I mekanisk ventilation på arbejdspladsen, skal den bruges korrekt, da der ellers kan opstå træk og kulde.
  • Lav aftaler om udluftning og oprydning – og husk at minde hinanden om dem.
  • Fortæl arbejdsmiljøorganisationen eller jeres arbejdsgiver, hvis I oplever problemer med indeklimaet eller har gener eller symptomer, som I mener har noget med indeklimaet at gøre.

Hvad kan arbejdsmiljøgruppen gøre?

En velfungerende arbejdsmiljøgruppe på arbejdspladsen kan sætte fokus på indeklimaet. De kan hjælpe til med at skabe opbakning til at overholde interne aftaler og forholdsregler, og give gode råd til at løse hverdagens problemer med indeklimaet.  De kan derudover også medvirke aktivt til, at byggeprojekter inddrager indeklimaet fra starten. Arbejdsmiljøorganisationen skal deltage i planlægningen og gennemførelsen af den arbejdspladsvurdering, som arbejdsgiveren skal udarbejde.

Skal Vicuras hjælpe med jeres arbejdspladsvurdering?

Vicuras er klar til at hjælpe din virksomhed uanset størrelse, type og beliggenhed i Danmark. Alle processer håndteres af os og der vil blive udarbejdet et ledelsesværktøj, som kan bruges til opfølgning. En APV fra Vicuras giver et håndterbart redskab, som sikrer at alle lovkrav overholdes. Derudover sparer din virksomhed tid på administrationsarbejde. Kontakt os i dag for et uforpligtende tilbud.

Vicuras tilbyder også: 

Cookie informationPå vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved at trykke på ACCEPTER, og ved fortsat brug af websiden, godkender du Vicuras’ cookiepolitik.
Læs om vores cookiepolitik

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close