Arbejdsplads­vurdering

Jeres garanti for en sund og sikker arbejdsplads

Arbejdslivet er langt, og det skal være sundt for både virksomheden og dens medarbejdere. Arbejdsmiljøet er utrolig vigtigt for vores trivsel, og derfor kræver Arbejdstilsynet også, at alle virksomheder minimum hvert 3. år udarbejder en arbejdspladsvurdering (APV), og at alle virksomheder 1. gang årligt opdaterer arbejdspladsvurderingen. En APV fra Vicuras giver et indgående kendskab til virksomhedens sundheds- og sikkerhedsarbejde med henblik på at nedbringe arbejdsskader og arbejdsbetingede lidelser.

Undersøgelsen er systematiseret og kortlægger præcist, hvad der fungerer godt, og hvor der eventuelt er problemer. Resultaterne af undersøgelsen skal aflægges i rapportform. Vicuras håndterer alle processer og giver jer efterfølgende et ledelsesværktøj, som kan anvendes til strategisk opfølgning på de områder, hvor virksomheden kan have udfordringer. Med en APV fra Vicuras tilsikrer i at alle lovkrav overholdes, samtidig med at i mindsker administrationen fra jeres side mest muligt.

Sådan forløber en APV fra Vicuras

En arbejdspladsvurdering er lovpligtig for virksomheden. Vicuras gør det nemt for virksomheden, og processen er typisk følgende

1

Der afholdes et møde, hvor vi bliver enige om hvordan arbejdspladsvurderingen skal indrettes og hvordan den skal forløbe

2

Virksomheden får spørgerammer til gennemgang og godkendelse

3

Arbejdspladsvurderingen påbegyndes som en onlinebaseret undersøgelse, og efterfølgende med personlige interviews

4

Virksomheden modtager afslutningsvis en rapportering som kortlægger arbejdsmiljøet, og som indeholder konkrete anbefalinger

Hvad skal en APV indeholde?

En APV skal i følge Arbejdstilsynet, indeholde nedenstående elementer. Alle elementer vil indgå i en APV fra Vicuras

  • Identifikation og kortlægning af virksomhedens samlede arbejdsmiljø
  • Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer
  • Inddragelse af virksomhedens sygefravær
  • Prioritering af løsninger på virksomhedens arbejdsmiljøproblemer og udarbejdelse af en handlingsplan
  • Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Alle virksomheder med med­arbejdere, har pligt til at udarbejde en skriftlig APV hvert tredje år, og revidere den hvert år

Kilde: Arbejdstilsynet

Hvilke metoder benytter Vicuras?

En APV skal i følge Arbejdstilsynet, indeholde nedenstaående elementer. Alle elementer vil indgå i en APV fra Vicuras

Vicuras benytter to forskellige metoder:

  • En online baseret APV
  • En online baseret APV med personlige interviews

Begge metoder giver et retvisende billede af jeres virksomheds arbejdsmiljø. Vicuras anbefaler at jeres virksomhed vælger at tilbyde personlige interviews til jeres medarbejdere, da denne metode ofte opfanger flere faktorer, som gør at rapporteringen efterfølgende giver mulighed for en bedre strategisk indsats.

Spørgsmål og svar

Hvorfor kan virksomheden ikke selv udbarbejde APV?

Det korte svar er, at i sagtens selv kan udarbejde en arbejdspladsvurdering. Der er bare den ulempe, at virksomheden i så fald vurderer sig selv. I denne situation er der stor chance for, at virksomheden bliver blind over for problematikker i arbejdsmiljøet, og det er ofte svært for medarbejderne at give udtryk for sine oplevelser over for en person fra virksomheden. Vicuras anbefaler derfor alle virksomheder, at outsource opgaven, så undersøgelsen og rapporten bliver så valid som overhovedet mulig.

Hvorfor vælge en APV fra Vicuras?

En APV fra Vicuras giver et indgående kendskab til virksomhedens sundheds- og sikkerhedsarbejde med henblik på at nedbringe arbejdsskader og arbejdsbetingede lidelser. Undersøgelsen er systematiseret og kortlægger præcist, hvad der fungerer godt, og hvor der eventuelt er problemer.

Vicuras håndterer alle processer og giver jer efterfølgende et ledelsesværktøj, som kan anvendes til strategisk opfølgning på de områder, hvor virksomheden kan have udfordringer. Med en APV fra Vicuras tilsikrer I tillige at alle lovkrav overholdes, og mindsker administrationen fra jeres side mest muligt.

Hvilke Fremgangsmåder benytter Vicuras?

Vicuras benytter to forskellige metoder ved aflæggelse af arbejdspladsvurderinger, herunder

  • En online baseret APV
  • En online baseret APV med personlige interviews

Begge metoder giver et retvisende billede af virksomhedens arbejdsmiljø, men vælger man at tilbyde personlige interviews til sine medarbejdere, opfanges der ofte flere faktorer, som gør at rapporteringen efterfølgende giver mulighed for en bedre strategisk indsats.

Hvordan bliver det konkrete forløb?

Vicuras starter med at udarbejde et tilbud til virksomheden. Tilbuddet indeholder en tydelig beskrivelse af, hvad vores arbejde indeholder. Når tilbuddet accepteres aftales forløb og specifikt indhold med virksomheden. Undersøgelsen er typisk gennemført indenfor 4-5 uger, og i vil modtage den færdige rapport senest 6-8 uger efter at i har accepteret tilbuddet.

Hvad koster en APV fra Vicuras?

Prisen afhænger af flere faktorer. Vicuras udarbejder et konkret tilbud, så i kender den nøjagtige omkostning for virksomheden. Priserne er altid konkurrencedygtige, og virksomhedens omkostninger kan fratrækkes som driftsudgifter.

Ønsker du et uforpligtende tilbud?

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close