Sæt skub i de sunde vaner på arbejdet

Vi nærmer os 2018 med lynets hast, og et nyt år giver anledning til forandring, fornyelse og forvandling. Og det er netop hvad et nytårsforsæt er til for. Men det kan være svært at rydde op i sine gamle vaner og endnu svære at bevare motivationen. Derfor har vi samlet seks, forholdsvis nemme, nytårsforsæt som du kan lade dig inspirere af. Alle seks, er med fokus på at sætte skub i de sunde vaner på arbejdspladsen, så tag en kollega eller to under armen. Med god opbakning, er det nemmere at bevare motivationen og så er det tilmeld også lidt sjovere.

 

Her er 6 inspirerende nytårsfortsæt, der sætter skub i de sunde vaner på arbejdet:

  • Første arbejsdsdag i det nye år, kan for nogle godt betyde stress og jag. Prøv at give dig selv en rolig start, så du kommer godt i gang og får succes med dine opgaver. Planlæg luft i kalenderen til refleksion og fordybelse. Det kan mærkes; også uden for arbejdspladsen.
  • Inviter dine kolleger med på en juicedetox. Juicedetox renser ud efter al den lækre julemad og nulstiller kroppen, så den er klar til et nyt år med masser af gode vaner. Vi har samlet tre gode juice lige her
  • Skulder-nakke øvelser inden frokost. Brug 5 min. med dine kolleger, hvor I laver øvelser for skuldre og nakke og stræk nakken ud inden frokost. I vil opleve at gå til frokost med et lavere spændingsniveau i nakke og skuldre og et stort smil på læben. Øvelser skaber blodcirkulation i vævet og skyller infiltrationer og mælkesyreophobninger væk. Når man laver dem sammen, skaber det fællesskab og god stemning. Se inspiration til øvelser her
  • Sundhed på dagsordenen i kantinen. Hvis ikke din kantine allerede selv har indført masser af salater, fuldkorn og frugt på menuen, så forhør dig ad, og se om der kan komme ændringer. Evt. snak med dine kolleger og se om andre oplever samme behov. Hvis ændringer ikke er muligt, så prøv at lav en aftale med kantinen om, at de usunde sager bliver stilt bagerst eller ‘gemt væk’. Dette trick virker og kaldes nudging. Læs mere om det lige her
  • Indfør en regel om at I altid står op 15-20 min efter frokost. Stående arbejde øger forbrændingen, opbygger muskelstyrke i lår, baller og coremuskulaturen. Vær opmærksom på at stå med vægt på begge ben, let afstand mellem fødderne og mikrobøjede knæ. Læs mere om vigtigheden af stående arbejde her

 

Flere gode råd og nyheder fra Vicuras?

Træn dig klar til årets skiferie

Hold fast i udendørs træning på trods af regn, vind og kulde

Effektiv og forebyggende elastiktræning

Sådan kommer du smerter i lænden, nakken og armene til livs

 

Rigtig godt nytår!

 

Fakta om blogger Vibeke Kolding Søndergaard

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close