Rask og velfungerende henover vinteren

Mindre sol og koldt vejr påvirker vores sundhedstilstand. Det stiller krav til at vi gør en indsats for at holde os raske og velfungerende henover vinteren.

Det kan f.eks. være vanskeligt at opnå et fornuftigt niveau af D vitamin i kroppen. I sommerhalvåret, maj til september, kan sollyset dække vores behov for D-vitamin fuldstændigt. Når solens stråler rammer huden, dannes der D-vitamin i kroppen. Selv 5-30 minutter nogle dage om ugen er tilstrækkeligt til at dække behovet. Jo stærkere sol – jo kortere tid.

I vinterhalvåret er solens stråler ikke stærke nok til at danne D-vitamin i huden. Det anbefales derfor at tage et tilskud af D-vitamin på 10-25 mikrogram mellem oktober og april. Da D vitamin er et fedtopløseligt vitamin, optages det nemmere, hvis der er fedt til stede ved indtagelsen. Det betyder dog ikke, at du skal spise en spiseske olie sammen med din vitaminpille, men at den optages bedre sammen med et måltid.

Du kan også finde D-vitamin bestemte fødevarer, dog er det svært at få dækket sit indtag via kosten alene. D vitamin findes kun i større mængder af fed fisk (laks, sild, torskerogn, hellefisk og makrel) og i begrænsede mængder i kød, mælk, ost og æg. Yderligere, kan du også finde vitaminet i smør, margarine og olie. D-vitamin findes stort set ikke i planter. At tage et dagligt tilskud af D-vitamin på 10-25 mikrogram er altså en god måde at få dækket behovet på, da kosten ikke kan dækket behovet alene, når solen ikke er fremme.

D-vitamin

Slip for vinterdepressionen

D-vitamin er vigtigt for muskelcellerne og optagelsen af calcium fra tarmen og dermed for sunde knogler. Mangel på D vitamin er derfor forbundet til udviklingen af knogleskørhed. Mangelsymptomerne er at vi bliver triste og ugidelige, nogle studier mener at mangel af D-vitamin kan relateres til udviklingen af vinterdepression. Derimod menes det at fornuftigt niveau af D- vitamin henover året kan forebygge forskellige kræftformer.

Ellers har kulde og frost mange gode egenskaber. Det menes at kulde sætter fedtforbrændingen i vejret og nedsætter stress. Så der er ingen undskyldning for ikke at komme ud i det gode kolde vejr. Men sørg for at beskytte huden i ansigtet og på hænderne med fed creme og vanter, så du ikke får frostskader i huden.

 

Flere gode råd fra Vicuras?

Hold fast i udendørs træning på trods af regn, vind og kulde

Effektiv og forebyggende elastiktræning

Den bedste stilling er…

Korriger din sovestilling og bliv fri af smerter

 

Fakta om blogger Vibeke Kolding Søndergaard

Cookie informationPå vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved at trykke på ACCEPTER, og ved fortsat brug af websiden, godkender du Vicuras’ cookiepolitik.
Læs om vores cookiepolitik

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close