Skal du tilbage på kontoret igen? Her er 4 gode råd

Tid til at komme tilbage på kontorerne

At stå op fra sin seng om morgenen og kun have få skridt hen til sin arbejdsstation har været virkeligheden for mange danskere det seneste år. Lige nu arbejder omkring 600.000 lønmodtagere stadigvæk hjemmefra, hvilket svarer til 1 ud af 5 af alle danskere i arbejde.

Men nu bliver fysisk kollegial sparring og nærvær med kollegaerne en realitet for mange igen. For problematikken omkring hjemmearbejde er endelig blevet adresseret i Folketinget, hvilket betyder at en ny genåbningsaftale nu er på plads. Fra fredag d. 21. maj åbnes der op for, at de flere hundredtusinder hjemmearbejdende danskere langsomt kan vende tilbage på kontorerne igen.

Fra d. 21. maj åbnes der langsomt op for fysisk fremmøde på arbejdspladser.

Vi er slet ikke i tvivl om at muligheden for igen at kunne tage en hyggesnak med kollegaerne ved kaffemaskinen, nyde godt af kantine-ordningen eller slutte fredagen af med en fredagsbar har været savnet af mange. Det bliver skønt at komme tilbage, men det kan også være hårdt og en stor omvæltning.

Efter et års hjemmearbejde kan det for nogle næsten føles som en fremmed verden at vende tilbage. Pludselig skal man op kl. 6 hver morgen, og det før velkendte arbejdsmiljø på kontoret føles nu nyt. Det kan for mange resultere i koncentrationsbesvær og træthed.

Vores arbejdsmiljøkonsulent Christina giver dig her 4 gode råd til, hvordan du kan få den bedste start tilbage på kontoret.

 

1. Start stille ud

Det kan være en stor omvæltning at skulle møde op på kontoret igen i stedet for at gå direkte fra sengen til skrivebordet. Du har allerede snoozet vækkeuret én gang for meget, børnene skal afleveres i skole, og du skal i øvrigt også nå at gøre dig selv klar til at komme på arbejde. Og bum – så vælter stressen allerede ned over dig.

Start derfor stille op og lad være med at skynde dig på arbejde. Giv dig selv god tid om morgenen så du ikke stresser over at møde for sent på arbejde.

Husk også, så vidt det er muligt, at arbejd inden for den fastsatte arbejdstid. Hold fri når du har fri, så du giver dig selv tid og ro til at vænne dig til at arbejde på kontoret igen. Det kan tage tid at finde formlen på, hvordan det var at arbejde før nedlukningen så stress ikke dig selv unødvendigt.

 

2. Genopdag kollegaskabet 

Det er skønt endelig at kunne se sine kollegaer rigtigt i øjnene igen i stedet for gennem en computerskærm. Mange måneders hyggesnak ved kaffemaskinen er gået tabt så brug lidt ekstra tid på den uformelle snak. Der er sikkert mange både oplevelser og emner, der lige skal drøftes, og det kan være en god måde at finde hinanden på igen. Hyggesnak har en stor betydning for ens trivsel på arbejdspladsen, så det er yderst vigtig at give plads til.

 

Brug ekstra tid på den uformelle hyggesnak med kollegaerne og brug den til at finde hinanden igen.


3. Husk mikropauser

Nok er det rart at komme tilbage til sin vante arbejdsstation på kontoret men grav dig nu ikke for dybt ned i kontorstolen. Husk at holde godt med mikropauser – også de aktive. Kom væk fra skrivebordet et par gange om dagen fx med walk-and-talk møder eller forebyggende daglige øvelser, der nemt kan laves med kollegaerne. Et godt tip er også at placere skraldespanden langt væk fra skrivebordet, at gå over til din kollega i stedet for at sende en mail og altid at tage trapperne til kantinen i stedet for elevatoren. Husk også at variere din arbejdsstilling i løbet af dagen fx ved at arbejde stående eller ved at sidde på en træningsbold. Se hvordan lige her.

Selv ganske korte pauser kan forebygge trætte muskler markant. Spred dem udover din arbejdsdag så du undgår for mange sammenhængende timer af stillesiddende arbejde.

 

4. Klæd dig pænt på

De fleste hjemmearbejdende har nok efterhånden vænnet sig til joggingtøj, og et par stykker har måske prøvet det snedige trick med en skjorte kombineret med joggingbukser til et formelt møde over Teams. Men den går ikke længere.

Føles det som en udfordring at møde op på kontoret igen, kan det være en idé at gøre noget ekstra ud af sin påklædning. Et ud af mange gode råd til at gøre det svære nemmere er at gøre det til en oplevelse eller noget særligt, og det kan nemt gøres ved at tage et kig i sin garderobe. Det behøves ikke at være de helt formelle klæder, som du hiver frem – blot lidt pænere end normalt. At gøre sig lidt til giver en følelse af, at man skal noget særligt.

 

Rigtig god første dag på kontoret!

Bliv kontaktet
Vil du høre mere?
Send en mail