Er du tilgængelig og online på mail, telefon og sociale medier konstant? … og har du tænkt over, hvordan det påvirker dit arbejde?

Studier viser, at vi tjekker vores mobil 150 gange hver dag. Men hvis vi er tilgængelige og online uafbrudt, risikerer vi at få stress og blive mindre effektive. Her er nogle ideer til, hvordan I kan undgå stress fra digitale hjælpemidler på arbejdspladsen.

Mobilpolitik

Det er svært for hjernen at håndtere lyde, som ikke har en naturlig slutning. Lyde, der har en naturlig slutning, er eksempelvis samtaler. For at kunne arbejde så effektivt som muligt, er det en god idé at have en politik på arbejdspladsen om, hvordan man bruger de tekniske hjælpemidler. Det kan for eksempel være en god idé at lade mobil o.l. blive uden for mødelokalet. Hvis du sidder i et kontorlandskab, bør du sætte mobilen på lydløs, og hvis muligt forlade rummet, når du skal tale i telefon.

Disponer din tid, så du får plads til fuld koncentration

Når vi arbejder koncentreret med en opgave opnås en tilstand af flow, hvor man glemmer tid og sted. Hver gang vi bliver afbrudt, tager det op til 25 minutter at opnå fuld koncentration igen. Det er udmattende for hjernen at være i kontakt med omverden, og den har brug for pauser. For at slippe for at blive afbrudt hele tiden, kan man for eksempel indføre faste mail og telefontider. Det kunne være klokken 8-9, 11-12 og 14-15  alt efter hvilke forventninger, der er til tilgængelighed i jobbet.

Brug din energi fornuftigt

Kortlæg hvor meget energi du har i løbet af arbejdsdagen og planlæg dine arbejdsopgaver efter det. Sørg for at de opgaver, som kræver meget koncentration, bliver gjort, når energiniveauet er højest. Risikoen for at blive distraheret er størst, når koncentrationsniveauet er lavest. Derfor kan det være godt at holde de vigtige møder om morgenen, når du føler dig frisk og svare på de mindst vigtige mails inden frokost, når du er træt og sulten.

Gå offline når du har ferie

Sæt mobilen på flytilstand når du har ferie. Vi har brug for at lære at klare os, selvom vi ikke konstant er online og tilgængelige via mobil og computer. Dette kan være en måde at generobre kontrollen over teknikken. At holde sig opdateret via sociale medier er lige så fristende som en stor skål slik. Har vi taget et stykke, vil vi gerne have flere, da det sætter gang i hjernens belønningssystem. Det kræver disciplin at sige nej.

 

Har mobiltelefonen taget magten over dit liv? Læs mere i bøgerne SLUK af Imran Rashid og Jeg slukker nu! af Cathrine Price

 

Flere gode råd?

Sådan kommer du smerter i lænden, nakken og armene til livs

Har du smartphone finger?

Sådan slipper du af med musearm

GemGem