880.000 danskere lever med ryg og lændesmerter

Lændesmerter. Ordet ringer en klokke hos de fleste. Uanset om man arbejder med hårdt fysisk arbejde, eller man sidder det meste af arbejdsdagen foran en computerskærm, så oplever mange ømhed og smerter i lænden i løbet af arbejdsdagen. Udtrækning og fysiske øvelser er noget alle bør øge fokus overfor, uanset hvor aktiv du er på og uden for arbejdspladsen. Problemet med rygsmerter er omfattende. Sundhedsstyrelsens rapport omkring sygdomsbyrden i Danmark, viser at 880.000 personer i Danmark lever med ryg og lændesmerter.

Der findes mange råd til forskellige øvelser og metoder som kan afhjælpe og lindre rygsmerter. Hvilke, der præcis hjælper, er individuelt. Ikke desto mindre følger her syv øvelser, som vi selv finder anvendelige og behjælpelige mod lændesmerter.

De første fem øvelser skal du ligge ned. Find et behageligt sted at ligge og brug en måtte, så du opnår optimal støtte til din ryg.

1. Udstrækning af knæhaser

ergonomi øvelse - udstrækning af knæled

Hold positionen 30 sekunder for hvert ben. 

2. Knæ til bryst

Bedre ergonomisk arbejdsmiljø med knæ til bryst øvelse

Hvil hovedet mod jorden og hold øvelsen i 20 sekunder og skift derefter ben. Denne øvelse styrker bagdelen (glutes).

3. Udstrækning af rygraden

Udstrækning af ryg for sundere medarbejdere

Denne øvelse kræver lidt mere gulvplads end de andre øvelser, men er til gengæld virkelig effektiv. Hold øvelsen i 20 sekunder og gentag derefter med det andet knæ. Øvelsen kan gentages så mange gange du vil – dog uden at overdrive.  

4. Udstrækning af piriformis musklen

Udstrækning af piriformis musklen

Pres let og træk benet mod dig selv. Hold øvelsen i 30 sekunder og gentag med det andet ben. Oplever du smerter dybt i balden og periodevis udstråling til benet? Så bør du lave denne øvelse, der strækker den lille piriformis muskel, der hjælper med at roterer låret udad. 

5. Lårmusklen

udstrækning af lårmuskel perfekt i kombination med firmamassage

Hold øvelsen i 30 sekunder på hver side. Gentag øvelsen 1-2 gange. 

6. Bøjemusklen i hoften

Bøjemusklen i hoften øvelse

Hold øvelsen i 30 sekunder og skift derefter ben. 

7. Udstrækning af hele ryggen

Udstrækning af ryggen

Hold positionen i 30 sekunder og prøv derefter denne øvelse:

Få hjælp til udstrækning med en sundhedsprofil fra Vicuras

Løft armen og stræk som anvist. Hold positionen i 10 sekunder og skift derefter side. 

Læs mere om hvordan Vicuras kan hjælpe med at skabe sundere og mere motiverede medarbejdere her

Cookie informationPå vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved at trykke på ACCEPTER, og ved fortsat brug af websiden, godkender du Vicuras’ cookiepolitik.
Læs om vores cookiepolitik

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close