Disse punkter skal du være opmærksom på

Har du mange rejsedage på jobbet? Så skal du læse med her. Mange forbinder forretningsrejser med noget positiv og et gode ved arbejdet, og det er det også. Men der er mere til det end som så. Et nyt stort amerikansk studie viser nemlig, at forretningsrejser har mange ulemper og at de kan være skadende for dit helbred.

Undersøgelsen viser, at folk der rejser to uger eller mere om månenden, rapporterer symptomer på angst og depression. Derudover, har de større risiko for at ryge, sidder mere ned og har flere problemer med at sove end dem, der kun er væk i en til seks nætter om månenden. Yderligere, skal der ligges oveni, at rejser generelt kan være stressfyldte og giver forstyrrede søvnmønstre på grund af jetlag. At være meget væk hjemmefra påvirker også ens relationer til familie og venner, hvilket kan være med til at øge stress niveauet.

Sådan får du en bedre og sundere rejse

At sidde meget ned, fører til højere BMI og fedme. Derudover, sidder man meget ensformigt, hvilket kan medføre muskel- og skeletlidelser. Sørg derfor for, at få indført en smule bevægelse og tænk dig om, når du er ude og spise.

Mere bevægelse

  • Øg din blodcirkulation ved at rulle med skuldrene og bøje og strække i ryggen, når du sidder i sædet. Så undgår du, at dine muskler bliver stive og trætte
  • Sørg for at komme op og stå, hvis din flyvetur er lang. Gå lidt ned ad gangen og få rystet dine skuldre. Herved mindsker du også chancen for blodpropper i benene
  • Gå rundt i lufthavnen inden afrejse, i stedet for at sidde og vente ved gaten

Kost og motion

  • Husk at drikke rigeligt med vand. Det er nemt at glemme, når man er på farten. Luften i flyet er meget tør og du har derfor brug for mere væske
  • Husk at spise mad på flyet. Hvis du venter med at spise til at du er fremme, har kroppen sværere ved at indstille sig til den nye tidszone. Fly mad er ikke altid det mest nærende, så køb et sundere alternativ inden afrejse. Det må man gerne medbringe
  • Når man rejser, er der tendens til, at man spiser mere usundt. Tænk dig om en ekstra gang inden du bestiller dessert, en ekstra drink eller tilbehør til din steak
  • Hvis vejret er godt og afstanden kort, så prøv om det er muligt at gå til dine møder eller events. Frisk luft øger vores humør og velbefindene og giver dig mere energi
  • Vælg et hotel med træningsfaciliteter
  • Tag trappen på hotellet. Det er de små ting, der kan være med til at gøre forskellen

 

 

Kilde:

https://mitarbejdsmiljo.dk/artikler/forretningsrejser-kan-skade-helbredet

Cookie informationPå vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved at trykke på ACCEPTER, og ved fortsat brug af websiden, godkender du Vicuras’ cookiepolitik.
Læs om vores cookiepolitik

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close