3 gode vaner til mere fysisk aktivitet på arbejdet

En fælles indsats til gode vaner på arbejdet

Det er aldrig for sent at integrere nye gode vaner på arbejdet. Du er måske vendt tilbage fra ferie, hvilket kan være en gylden mulighed for at starte op nye vaner op, eller også har I besluttet jer for – at nu skal det være! I dette indlæg har vi fokus på træningsvejledning og gode vaner for mere fysisk aktivitet i løbet af arbejdsdagen.

Vi ved det nemlig godt. Stillesiddende arbejde er usundt for os. Men, hvor meget bevægelse skal der til for at vi kan blive ved med at holde os sunde og raske? Hver gang vi har arbejdet stillesiddende i 11 timer, kræver kroppen et halv marathon for ikke at degenerere og øge chancen for livsstilssygdomme. Kroppen indstiller sig lynhurtigt på inaktivitet, og det eneste vi kan gøre for at undgå muskelatrofi, ophobning af fedt på indre organer og plak på indersiden af blodkar er at bevæge os og spise fornuftigt.

Med mindre du arbejder som læge, sygeplejerske, tømrer, social-og sundhedsassistent eller andet, som bevæger sig rigeligt i løbet af dagen, går tendensen mod en mere stillesiddende arbejdssdag. Simpelthen af den grund at vi er afhængige af computeren til at løse vores opgaver. De færreste kontoransatte løber et halv marathon, hver gang de har arbejdet stillesiddende i 11 timer.

Undersøgelser viser, at en fælles indsats på arbejdspladsen er med til at afhjælpe den stillesiddende tendens og gode vaner på arbejdet. Der er forskellige løsningsmuligheder, men det betyder meget for den varige effekt, at der er en ildsjæl, som holder gryden i kog.

gode vaner arbejdet

3 vaner til mere fysisk aktivitet i løbet af arbejdsdagen

Vi har samlet 3 gode vaner til at inkorporere mere fysisk aktivitet på arbejdet.

  • Hold stående teammøder eller tavlemøder. De fleste teams har behov for at holde møder, hvor man ser på opgavefordeling, fremdrift og udvikling. Det er oplagt, at holde disse møder stående og på den måde opnå energi og friskhed i møderne. Hvorfor ikke forbrænde energi og fedt, mens man holder møde? Er mødet egnet til et walk and talk møde, er det bare om at komme afsted. Hvis vejret er godt – hvorfor så ikke afholde mødet udendørs?
  • Afslut eller indled stående møder med elastikøvelser og strækøvelser, så alle får arbejdet skuldre og nakke godt igennem, inden arbejdet fortsætter. Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø har konkluderet, at så lidt som 3 til 5 minutters elastiktræning dagligt sænker risikoen for muskel-skeletbesvær betydeligt. Udnævn en ansvarlig for at sætte det i gang og til at holde det kørende
  • Varier din arbejdsstilling ved skrivebordet. Sørg for at sidde på forskellige måder og rejs dig op med jævne mellemrum. Når du står op ved dit skrivebord, forbedrer du din forbrænding og styrker din coremuskulatur. Sørg for at dine underarme kan ligge fladt foran tastaturet, når du bøjer albuen ca. 90 grader. Er du ny til at stå op, så start med små intervaller på 5-10 minutter af gangen. Spørg gerne dine kollegaer om de er med på at stå op på bestemte tidspunkter hver dag. Så hjælper I hinanden med at huske det!

Se bevægelsen som en ting du gør for dig selv. Når du er blevet vant til det, bliver det ligeså naturligt at bevæge dig for at holde kroppen frisk og aktiv, som at børste tænder for at undgå huller i tænderne.

Det er bare om at komme i gang med de gode vaner – rigtig god fornøjelse!

 

Flere gode råd

Bliv kontaktet
Vil du høre mere?
Send en mail