En dyr kontorstol og hæve sænkebord er en tabt investering, hvis de ikke bruges hensigtsmæssigt

Der er prestige i at fokusere på det sunde arbejdsmiljø. Vi ser, at virksomheder bruger mange penge på ergonomisk tastatur, kontorstole og hæve sænkebord. Medarbejderne sætter stor pris på de lækre møbler, men det kan være vanskeligt at få ændret gamle vaner og få dem brugt hensigtsmæssigt i hverdagen.

Indstil din kontorstol om morgenen når du møder ind og lav småjusteringer i løbet af dagen. De små hyppige ændringer i din siddestilling forebygger det ubehag i nakke, skuldre og ryg, som kan føre til infiltrationer og smerter.

 

Sådan bruger du din kontorstol:
  • Brug højdejusterings håndtaget. Sørg for, at sidde med begge fødder i gulvet og en vinkel i ankler og knæ på 90 grader eller derover.
  • Brug sædejusterings håndtaget. Sørg for, at dine lår er understøttet indtil 5 cm. fra knæhasen og har ryglænet i lænden.
  • Brug ryglænsjusterings knappen. Sørg for, at ryglænets højde passer til din lænd.
  • Brug tilt håndtaget. Sørg for, at din kontorstol er aktiv og kan vippe i sædde og ryglæn. Dette giver en mere dynamisk siddestilling. Hvis tiltet er meget fast, så skru på knappen under kontorstolen, så tiltet bliver mere bevægeligt.

Dit hæve sænkebord er en gave, du ikke har gavn af, hvis det står i samme position dagen lang

Stående arbejde sætter gang i blodcirkulationen, øger forbrændingen og træner truncus-muskulaturen. Alsidigheden mellem stående og siddende arbejde forebygger væskeophobninger og sovende fornemmelser i fødderne.

Sådan bruger du dit hæve sænkebord:
  • Stå op så ofte, som du kan. Er du ikke vant til at stå op og arbejde, skal du i gang med en langsom tilvænning, så snart som muligt. Start med 10 min. om dagen to gange om dagen, f.eks. morgen og efter frokost og øg så intervallerne gradvist.
  • Indstil højden på dit bord, så dine underarme er understøttet fra albuen og frem. Tilpas computerskærm, mus og tastatur efter, hvor dine arme og håndled er, når dine arme er bøjet ca. 90 grader.
  • Undgå at overstrække dine knæ. Hav altid let bøjede knæ og vægten på begge fødder, når du står op og arbejder. Ved at arbejde sådan er din muskeltonus aktiveret og du styrketræner mens du er på job.

Sidder du stadig ned? 

Vær opmærksom på, at ikke alle medarbejdere er ens. Vi ser ofte, at virksomheder vælger samme type kontormøbel til alle medarbejdere. Men kontorstole og borde er standard, det er mennesker aldrig. Høje, lave, tykke og tynde medarbejdere har forskellige behov til kontormøbler, og det skal der tages hensyn til for at opnå et godt arbejdsmiljø.

Se mere om hvilke ergonomiske tilbud Vicuras har:

Cookie informationPå vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved at trykke på ACCEPTER, og ved fortsat brug af websiden, godkender du Vicuras’ cookiepolitik.
Læs om vores cookiepolitik

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close