Derfor er stillesiddende arbejde så skidt

6 timer med stillesiddende arbejde

Tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser at 38 % af alle danskere i job, sidder stille i mindst 75 % af arbejdstiden. Det svarer cirka til at sidde stille i mindst seks timer i løbet af en arbejdsdag. En god stol og en korrekt indstillet arbejdsstation er en god start og en vigtig del af et sundt og optimerende arbejdsmiljø, der bidrager til blandt andet forøget produktivitet og større arbejdsglæde. Men selv den bedste kontorstol er ikke god nok til din krop i forhold til de konsekvenser stillesiddende arbejde har for dit helbred.

Det kan i værste tilfælde føre til større risiko for hjerte-kar-sygdomme. De mest almindelige skader opstår i muskler, knogler og led, da computerarbejdet er mange små gentagne bevægelser, som ikke giver mulighed for variation i løbet af arbejdsdagen.

Mange danskere arbejder altså i fastlåste arbejdsstillinger, der er forbundet med negative sundhedspåvirkninger, og det er derfor vigtigt, at du får rejst dig op i løbet af en lang arbejdsdag. At bryde det stillesiddende arbejde giver mere energi og større overskud.

 

arbejdsstilling

Hvad kan du selv gøre både på arbejdspladsen og derhjemme?

Vi har samlet otte gode råd for at undgå stillesiddende arbejde både på arbejdspladsen og derhjemme.

  • Foreslå dine kollegaer at prøve noget nyt og anderledes og hold korte møder stående
  • Gå over til din kollega i stedet for at sende en mail – det er både hyggeligt og varierende!
  • Gå rundt på kontoret når du snakker telefon
  • Flyt skraldespanden langt nok væk til at der skal en lille gåtur til for at kunne smide skrald ud
  • Vælg en kaffemaskine eller vandautomat længere væk end du plejer
  • Hvis du har et hæve sænkebord så lav små huskeregler, når det er tid til at stå op. Fx 30 min./1 time før frokost, når en kollega også hæver sit bord eller sæt en alarm til hver anden time
  • Hvis det er svært at finde tid til at dyrke motion i fritiden så begynd at tage cyklen på arbejde. Selv kun 1 times cykling om ugen nedsætter risikoen for en lang række negative sundhedspåvirkninger
  • Kun fantasien sætter grænser – spar med kollegaer og find sammen på tips og tricks til at bryde det stillesiddende arbejde!

 

Flere gode råd fra Vicuras

 

Læs mere om stillesiddende arbejde:
http://www.dr.dk/levnu/krop/rejs-dig-op-og-lev-laengere
https://www.forsikringsforbundet.dk/indhold/stillesiddende-arbejde

Bliv kontaktet
Vil du høre mere?
Send en mail