Medarbejdere bruger en stor del af deres vågne timer på arbejdspladsen, ofte med dårlige kropsholdninger og arbejdsstillinger. Mange sidder foran en computer flere timer dagligt og lider, som en konsekvens deraf, af skulder-, nakke- og lændesmerter.
Rygsmerter er en af de helt store syndere, og et af de folkesundhedsproblemer, hvor der kræves en særlig indsats, konkluderer Sundhedsstyrelsen i en rapport fra sidste år (Sundhedsstyrelsen, “Sygdomsbyrden i Danmark”, 2022).
For mange medarbejdere påvirker de daglige smerter produktiviteten og arbejdsglæden, og for en stor andel resulterer det i en langvarig sygemelding. Personer med rygsmerter lægger sig markant oftere syge end personer uden.
Gør man produktionstabet på det danske arbejdsmarked op i omkostninger forbundet med sygefravær og førtidspensionering, ligger lændesmerter i toppen sammen med nakkesmerter og depression. Alene ved lændesmerter ses der 4.200 ekstra tilkendte førtidspensioner og et produktionstab på mere end 21 mia. kroner (SST, 2022).
“Omkostninger til sygefravær er en udfordring, som er på de fleste arbejdsgiveres radarer. Sygefraværet skal gerne gå til de dage, hvor medarbejderen reelt er syg, og ikke til de dage, hvor medarbejderne har så ondt i ryggen eller kroppen, at de ikke kan overskue deres arbejde. Det er en kæmpe forseelse, hvis vi nægter at anerkende problemet,” siger direktør i Vicuras, Jakob Ørnskov.
Arbejdspladserne har et ansvar
Nyere undersøgelser peger på, at mange danskere med kroniske smerter oplever manglende forståelse for deres smertetilstand på deres arbejdsplads (SST 2022).
Heldigvis er der ting, man som arbejdsgiver kan gøre for at hjælpe sine medarbejdere. Massage er en udbredt og anerkendt behandlingsform, når det kommer til behandling af muskelspændinger og -smerter. Flere og flere arbejdspladser vælger at etablere en massageordning som en fast del af deres personalegoder. Derudover kan ergonomisk vejledning hjælpe til at få identificeret, hvorfor smerterne opstår og forebygge dem. Typisk findes svaret i medarbejdernes arbejdsstillinger.
Går arbejdspladsen aktivt ind i at hjælpe medarbejderne med at behandle og forebygge smerter og gener, vil medarbejderne ikke bare opleve en fysisk forbedring, men også mærke et mentalt overskud. Det, at medarbejderen føler sig set og forstået, kan i sig selv have positiv effekt på arbejdsglæden og dermed antallet af sygedage.