Hvor meget søvn har man brug for?

Søvn er en fysiologisk nødvendighed og har en afgørende betydning for genopbygningen af kroppen. Mangel på søvn kan have en påvirkning på immunforsvaret, hukommelsen og indlæringsevnen. Det kan derudover have en effekt på humøret og ydeevnen. Det er derfor vigtigt at få nok søvn, hvor man også føler sig udhvilet, så man har det bedre, men også kan præstere bedre på arbejdspladsen. Man kan altså koncentrere sig mere og være mere produktiv, hvis man har fået tilstrækkeligt med søvn.

Mængden af søvn, som man har brug for, er individuel og varierer med alderen. Det gennemsnitlige søvnbehov for voksne er dog på ca. 7½ timer, selv om det dog varierer individuelt. Generelt kan det siges, at man har fået tilstrækkeligt med søvn, når man føler sig udhvilet og ikke føler sig søvnig i løbet af dagen. Dog er der nogle mennesker, som kan klare sig med mindre søvn, mens der er andre, der har brug for mere end de 7½ timer. Det er derudover vigtigt at sove regelmæssigt hver nat. Det er derfor ikke optimalt at sove mindre end det man har brug for i hverdagene, fordi man måske har meget travlt på arbejdet, for så at indhente det i weekenden.

Undersøgelser viser, at nedsat søvnkvalitet og mængde af søvn kan have negative konsekvenser for ens sundhed. Nedsat søvn, samt dårlig søvnkvalitet, kan medføre træthed og nedsat funktion om dagen. Dette kan have indflydelse på kvaliteten af dit arbejde. Der er også en række almindelige livstilsfaktorer, som kan have en negativ indflydelse på søvnkvaliteten. Dette inkluderer uregelmæssige søvntider, indtagelse af alkohol inden sengetid, rygning, mangel på motion og en stressende livsstil.

Problemer med at sove?

Søvnløshed er gener, der er forbundet med søvn. Det omfatter besvær med at falde i søvn, problemer med at sove igennem, mangel på sammenhængende søvn og fornemmelsen af ikke at være udhvilet. Årsagerne til kortvarig søvnløshed er ofte velkendte ydre årsager. Dette inkluderer årsager, som stress, fremmede miljøer, sygdom, følelsesmæssige, sociale eller arbejdsrelaterede forhold. Søvnløshed er ofte forbundet med symptomer, som træthed i løbet af dagen, koncentrations- og hukommelsesbesvær, samt tristhed og depression.

Omkring halvdelen af alle voksne oplever problemer med søvnløshed på tidspunkter i deres liv. Hvor kun en lille del har problemer med vedvarende søvnløshed. Dette er et problem, som bliver hyppigere med alderen og sker oftest for kvinder. Dette problem medfører problemer, som højere sygefravær og nedsat produktivitet. Dette er derfor ikke kun problemer for den individuelle person, men også for arbejdspladserne. Det er derfor vigtigt at sørge for at alle medarbejdere trives på arbejdspladsen og får den nødvendige omsorg, som de har brug for.

Gode råd til bedre søvn

  • Undgå koffein og alkohol før sengetid. Alkohol kan gøre det lettere at falde i søvn, men det kan skade søvnkvaliteten, da det kan give urolig søvn, opvågninger i løbet af natten og vandladning
  • Undgå store måltider lige før sengetid
  • Vær fysisk aktiv i løbet af dagen og ikke for tæt på sengetid
  • Sørg for at temperaturen i dit soveværelse ikke er for koldt eller varmt. Den optimale temperatur ligger mellem 18 og 21 grader
  • Undgå for meget støj i dit soveværelse
  • Undgå lys fra skærme, som computeren, en tablet, dit tv eller telefonen før sengetid
  • Indarbejd en regelmæssig rytme for, hvornår du står op, og hvornår du går i seng
  • Gå i seng når du er søvnig, men forlad sengen, hvis du ikke kan falde i søvn
  • Undgå at sove om dagen, men hvis det er nødvendigt, så begræns det til omkring 20 minutter
  • Brug kun soveværelset til at sove i og ikke til ting som arbejde

Læs mere om vores ydelser og andre gode tips lige her

 

 

Kilder: https://netdoktor.dk/tema/soevn/normal_soevn.htm 
https://www.apoteket.dk/sygdom/hjerne-og-nerve/soevnproblemer
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hjerne-og-nerver/sygdomme/soevnforstyrrelser/soevnloeshed/
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hjerne-og-nerver/illustrationer/praesentationer/soevnbesvaer/