Vend en fejl på arbejdspladsen til en fordel
“Der er altid en løsning – vi skal bare lige finde den” Sikke en vidunderlig positiv tankegang.
Hvordan håndterer I fejl på arbejdspladsen? Bliver man slået i hovedet, eller siger I pyt og kommer videre? Det kan være et plus for virksomheden at finde en god måde at håndtere fejl på arbejdspladsen.
At fejle på jobbet kan føles pinligt og skamfuldt. Men en fejl kan måske vendes til en fordel, hvis man accepterer at de forekommer, og man ser dem som læring. Det er afgørende at have en procedure, hvis I vil drage nytte af de fejl, der bliver begået i virksomheden, da I ellers vil være dømt til at gentage dem. Samtidig er der risiko for, at fejlene kan være symptomer på større problemer, som kan blive endnu værre, hvis de ikke bliver løst. Selv Google har en fejlhåndteringsproces. De har valgt at kalde den postmortem. Her kommer tre tips fra Googles procedure.
3 tips fra Google
1) Identificér de vigtigste problemer
Postmortem er den proces, et team gennemgår for at reflektere over læringen af de vigtigste fejl. Der kan ske mange fejl, men ikke alle kræver en postmortem. Derfor er første skridt i processen at definere, hvorvidt man overhovedet har brug for denne process.
Sådan gør I: Spørg jer selv, hvad I definerer som store problemer i jeres virksomhed. Hvilke fejl er relevante i forhold til at gennemgå en læringsprocedure? Brug disse fejl og problemer til at hjælpe jer selv med at identificere fremtidige fejl af samme type.
2) Skriv det ned
Det næste skridt er i fællesskab at lave en skriftlig redegørelse for, hvad der skete, hvorfor det skete, hvilken effekt det havde, hvordan problemet blev reduceret eller løst, og hvad I vil gøre for at forhindre, at det sker igen. I kan desuden stille spørgsmål som:
- Hvad gik det godt?
- Hvad gik ikke godt?
- Hvor var vi heldige?
- Hvad kan vi gøre anderledes næste gang?
Sådan gør I: Inddrag hele det relevante team når ovenstående spørgsmål skal besvares. Det anbefales, at sætte en halv til en hel time af til at lave den skriftlige redegørelse. Der vil sikkert også være brug for yderligere refleksion og dokumentation. Hvis I bruger tiden på det nu, vil I spare tid på at skulle tackle samme problem senere.
3) Sæt fokus på udvikling, ikke på skyld
Når man undlader at bebrejde i forbindelse med en postmortem, er det lettere for medarbejderne at føle sig trygge nok til at arbejde med problemerne uden frygt. Ved at forsikre medarbejderne om, at de ikke bliver straffet for deres fejl, kan du som leder opbygge tryghed og tillid.
Lad være med at bruge tid på at placere skylden. I stedet skal fokus være på, hvordan I kan lære af fejlen og forbedre jeres arbejde. Det kan hjælpe jer til at se på fejl som en mulighed for at vokse og udvikle jer snarere end som et tilbageslag.
Sådan gør I: For at få medarbejderne med på en filosofi om, at fejl kan hjælpe til løbende forbedringer, skal lederne kunne indrømme deres egne fejl og være villige til at dokumentere dem. Ved selv at sætte gode eksempler kan lederne på den måde hjælpe til at fremme en kultur med plads til at vokse og udvikle sig.