Brobyggende social kapitel er vejen frem

Det giver mening at investere i udviklingen af, og vedligeholdelsen af, den såkaldte brobyggende sociale kapital i virksomheden. Flere steder har man ansat folk til at løse lige netop den opgave. Disse ansvarlige har til opgave at varetage al kontaktskabende aktivitet mellem teams og arbejde, for at kommunikationen flyder let og ubesværet.

En ny rapport om brobyggende social kapital præsenterer en ny model for den gensidige udveksling i relationen mellem teams i organisationer. Den udgør den overordnede forståelse af brobyggende social kapital og beskriver dels forskellige interaktionshandlinger, der forekommer mellem teams, og deres betydning for relationerne og dels en række forskellige typer af ressourcer.

De ressourcer, som har betydning for den brobyggende sociale kapital, omfatter:

  1. Fælles normer. Forstået som fælles normer for de handlinger, der er nødvendige for at opnå nogle gode, fælles resultater.
  2. Kvaliteter i relationen. Her menes tillid, psykologisk sikkerhed og retfærdighed, der muliggør at parterne i relationen er motiveret til, og får mod på, at involvere sig i de fælles handlinger.
  3. Fælles kognintion. Her menes det fælles tankesæt, der sikrer, at alle forstår opgaven på samme måde og har samme opfattelse af, hvordan samarbejdet skal fungere. Derudover også at parterne ved, hvor den nødvendige viden skal findes og kan bringes i anvendelse, når det er nødvendigt.
  4. Fælles motivation. Forstået som motivation for at alle teams udvikler nogle fælles mål og et fælles engagement og har tiltro til, at de samlet set har kompetencerne til at imødekomme udfordringer og tilpasse sig hastige forandringer.

Ved at have fokus på den brobyggende funktion opnår organisationen en klarhed omkring, hvordan de forskellige teams arbejder bedst sammen. Derudover opnår organisationen også en klarhed omkring, hvorvidt de forskellige teams har den samme forståelse af, hvad der skal til for at løse arbejdsopgaven uden alvorlige fejl. De forskellige teams bliver bedre rustet til at kunne klare udefrakommende udfordringer, så de spontant og koordineret kan ændre retning.

Flere gode råd?

Sådan kommer du smerter i lænden, nakken og armene til livs

Har du smartphone finger?

Sådan håndterer I fejl på arbejdspladsen

 

Kilde: Borg V. Brobyggende social kapital mellem arbejdsteams i organisationer. Papport nr. 3. NFA, september 2018.

Cookie informationPå vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved at trykke på ACCEPTER, og ved fortsat brug af websiden, godkender du Vicuras’ cookiepolitik.
Læs om vores cookiepolitik

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close